شناسایی شی پشت دیوار با خوانش امواج مغزی ممکن شد

محققان دانشگاه گلاسگو یک سیستم «تصویربرداری روح» ابداع کرده اند که قادر به خوانش امواج مغزی فردی است که به نور منتشر شده روی دیوار نگاه می کند تا ماهیت یک شی در گوشه را شناسایی کند.

12 تیر 1401 - 14:46
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این دستاورد جدید بخشی از یک فناوری نوین به نام «تصویربرداری غیر خط دید»(NLoS) است که اجازه می دهد اشیایی که پشت موانع قرار دارند، دیده شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این دستاورد جدید بخشی از یک فناوری نوین به نام «تصویربرداری غیر خط دید»(NLoS) است که اجازه می دهد اشیایی که پشت موانع قرار دارند، دیده شوند. گاهی اوقات این فناوری شامل تاباندن اشعه لیزر به سطح، گوشه و دوباره به حسگر دوربین است. در مرحله بعد از الگوریتم هایی برای رمزگشایی نور انتشاریافته ای که دوباره منعکس شده، برای شناسایی شی استفاده می شود. محققان در پژوهش جدید دوربین را با چشمان انسان عوض کرده اند.

آزمایش به گونه‌ای انجام شد تا شکل جسم پنهان از طرح های نور یک پروژکتور روی یک مقوا ساخته شد. شرکت کننده انسانی از گوشه محیط فقط می توانست نور منتشر شده روی دیوار سفید را ببیند که به تنهایی برای تشخیص شی پنهان کافی نبود. برای برطرف کردن این مشکل از هوش مصنوعی استفاده شد.

در همین راستا کاربر از یک کلاه مجهز بهEEG استفاده کرد که قادر به خوانش سیگنال های کورتکس بصری وی بود. این سیگنال ها در لپ تاپی ارائه شدند که با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی می توانست نور منتشر شده را رمزگشایی کند و شی را تشخیص دهد. قدرت سیگنال های EEGبا شدت نور در مناطق مختلف دیوار مرتبط است، بنابراین الگوریتم مذکور توانست با کمک این روش تصویر درستی از نور منتشر شده را بسازد.

محققان ادعا می کنند در پژوهش های آتی اشیا تصویربرداری شده در حالت سه بعدی را بررسی و داده های مربوط به چند کاربر را همزمان ترکیب می کنند.

پایگاه خبری خبرفردا (khabarfarda.com)